Historiek

Toen Raf Lust in 1990 van de Dienst voor Speelruimte uit Hasselt de steun kreeg om met de fiets de Limburgse speelpleinen te bezoeken, vroeg hij, om achter aan zijn fiets te hangen, een karretje, waarin hij tent, picknick, schone kleren en wat animatie-materiaal meevoerde. Hij besloot er een verhaal rond te breien en op die manier zijn aanwezigheid op een aantal van de Limburgse speelpleinen niet onopgemerkt te laten voorbijgaan. Het concept sloeg aan.

De mond aan mond-reclame zorgde ervoor dat fiets en Speelse Knetterkar nooit lang op stal hoefden te blijven en de tot Wannes omgedoopte verteller niet alleen speelse buitenlucht te snuiven kreeg, maar ook de rijke zuurstof uit de tuinen gevuld met familiefeest, bedrijfsrefters in afwachting van Sinterklaas en scholen in jolijtsfeer. Aldus kwam Wannes ook in de tuin van Johanna terecht, dochter van Alex Van den Berghe, toenmalig journalist voor De Bond. Groot was zijn verbazing en slapeloos zijn nacht, toen hij op 2 juni 1992 op de eerste bladzijde zijn foto en wat verderop een lovend artikel vond.

historiek-5

De hobby werd bijberoep en, gevormd op de Noord-Limburgse Academie voor Muziek en Woord, werden eigen-aardigheid en spreekvaardigheid aangescherpt. De Vlaamse wegen werden vanaf nu gemotoriseerd verkend en stilaan gekend als de eigen broekzak. Een reis naar West-Afrika inspireerde tot het combineren van vertellingen met het brengen van een boodschap. Programma’s makend onder de vleugels van campagne-organisaties als Broederlijk Delen, 11-11-11 en Welzijnszorg, bespeelde Wannes, naast het lagere schoolpubliek, steeds meer scholieren tijdens uitverkochte voorstellingen. Maar werkvormen evolueren. De fiets en het karretje werden stilaan een ballast. Met licht en geluid valt een ruimer palet te bespelen dan met de gedachte dat een fietsenmakerszoon de wereld bezoekt. Een naamsverandering drong zich op.

historiek-2

De fiets en de kar werden op stal gezet (tot het weer eens te hard gaat kriebelen). Wannes Van de Fietsemaker (eigennamen zijn niet onderhevig aan spellingsregels!) werd in 2006 naast andere projecten een product van Wannes’ Verteltheater, dat een eigen plaats inneemt in het Vlaamse vertel(theater)landschap. Het einde van de samenwerking met Welzijnszorg en Broederlijk Delen opent perspectieven om voor een breder publiek en met andere thema’s de creativiteit te uiten. Inhoud en engagement blijven de hoofdingrediënten van Wannes’ producties, die stilaan ook de weg vinden naar een volwassen publiek.

historiek-1

Advertenties